perjantai 3. marraskuuta 2017

Mitä hetki itselle tarkoittaa sinulle?

Se oli hieno hetki, kun Ota Hetki Itselle-tee päätyi S-kauppojen valikoimaan. (Ei ole nimittäin kovin helppoa saada uusia tuotteita marketteihin. Vielä vaikeampaa on pitää ne siellä valikoimassa. Tästä voidaankin kirjoittaa joskus oma teksti myöhemmin.) Sen kunniaksi järjestimme kilpailun somekanavillamme, jossa pyydettiin kertomaan tai ottamaan kuva mitä hetki itselle tarkoittaa. Seuraava kommentti valittiin voittajaksi:

Hetki itselle tarkoittaa minulle sitä, että muistan, kuka pohjimmiltani olen. Elämä on täynnä erilaisia rooleja. Olen äiti, vaimo, sisko, tytär, ystävä jne.jne. Olen onnellinen ja ylpeä jokaisesta roolistani, mutta välillä on saatava riisua pois kaikki roolit ja olla ihan vain minä. Kun olen vain minä, ompelen, neulon, saunon, lenkkeilen, kuuntelen äänikirjoja, mitä milloinkin. Teen juuri sitä, mitä sisimpäni sillä hetkellä kaipaa.

Voittajakommentti aikalailla tiivisti melkein kaikkien kommentit eli arjen kiireessä hemmotellaan itseämme niillä pienillä asioilla joista nautimme. Tuli myös todella monta kommenttia äideiltä, yksikin hyvin ytimekkäästi sanoi: ”Ihan mitä vaan, kunhan olen ilman lapsia. Kotiäitinä neljälle niin se oma-aika on jo hetki ilman kysymyksiä ja äänekästä menoa.” Itselläni ei ole lapsia, mutta veljeni perhe-elämää sivusta seuranneena täytyy nostaa hattua kaikille vanhemmille.

Yhden asiakkaan kanssa juttelimme siitä kuinka hän ei saa jokaisesta kupista sellaista persikkaista tai kermaista makua eräästä Darjeelingin maustamattomasta mustasta laadusta. Kävimme eri vaihtoehtoja läpi; oliko joka kerralla annosteltu sama määrä teetä tai vettä, oliko sama veden lämpötila, sama haudutusaika yms. Näillä kaikilla on kyllä merkitystä, mutta vapaapäivänä tuli oikein ahaa!-elämys. Juon pääsääntöisesti maustamattomia laatuja aamuisin ja harvemmin ehtii kunnolla nauttia siitä (kuka ehtii?). Tuona vapaapäivänä tajusin kuitenkin sen, että jos oikein keskityn siihen asiaan mitä juuri sillä hetkellä teen sen sijaan että multitaskaan, voin löytää nautintoa vaikka mistä. 

Kliseinen asia kyllä joo tuo hetkessä oleminen, joillakin ehkä tulee korvista jo ulos, mutta hitsit vieköön kun tee maistui taas niin hyvältä ja mieli ja kroppa oli toisissa sfääreissä. Eli yksi asia, joka voisi vaikuttaa siihen maistuuko tee samanlaiselta tai oikeastaan ylipäätään sellaiselta miltä sen pitäisi on se, että oletko teen juojana hetkessä läsnä, kun siemailet teetäsi ja oikein keskityt siihen makuun.

Hetki itselle tarkoittaa minulle sitä, että sillä hetkellä en ole vastuussa kenestäkään muusta tai mistään asiasta. Teen juuri sitä mistä itse nautin ja olen hetkessä täysin läsnä. Joskus se on teehetki, jolloin ihailevasti seuraan teen lehtien avautumista, huumaannun tuoksusta ja lähden makujen vuoristoradan kyytiin. Näitä hetkiä pitäisi olla useammin.


Miksi emme ota enemmän aikaa itsellemme vaikka siitä niin kovin nautimme? Kerro kommenttiosiossa mielipiteesi J

Rakkaudesta teehen,
Jaleh

Ota Hetki Itselle-tee nyt S-kaupoista, K-kaupoista, Stockmannilta ja luontaistuotekaupoista. Valikoima vaihtelee myymälöittäin. Pyydä mymälän henkilökunnalta voivatko lisätä haluamasi teetuotteen valikoimaansa. Kuva: Hidasta Elämää

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti